- Inici>
- Actualitat ▾>
- Notícies de Puigcerdà>
- El Museu Cerdà cedeix temporalment un pandero quadrat del segle XVIII al Museu de la Música de Barcelona
El Museu Cerdà cedeix temporalment un pandero quadrat del segle XVIII al Museu de la Música de Barcelona
L'instrument, que era utilitzat per les confraries de majorales, s’inclourà a l’exposició "Ara canto per mi. Les majorales del Roser i les cançons de tambor"
El Museu Cerdà de Puigcerdà ha arribat a un acord amb el Museu de la Música de Barcelona per cedir de forma temporal una de les peces que formen part de la seva col·lecció. Es tracta d’un pandero datat del segle XVIII provinent de Palau de Cerdanya que s’inclourà a l’exposició "Ara canto per mi. Les majorales del Roser i les cançons de tambor". Aquesta mostra es durà a terme del 21 de novembre de 2024 al 28 de setembre de 2025 al museu barceloní ubicat al carrer Lepant, 150.
L’instrument, donat al Museu Cerdà el 17 de gener de 2005 per la família Aluju-Delcor, era utilitzat per les confraries de majorales que cantaven versos improvisats en casaments, batejos, noces, visites i, fins i tot, festes majors. Aquestes cançons, d’una melodia més aviat monòtona, anaven en honor dels assistents i tenien, en general, un contingut de lloança. Amb això, recaptaven fons per a la Mare de Déu, per al vestit, els ornaments… i per sufragar també despeses de la mateixa festa.
Així, els cants anaven acompanyats per la percussió d’aquest tambor de 46x46 cm, pintat amb una imatge de la Mare de Déu en un costat i un ram de flors a l’altre, que conté a dins altres instruments, com ara picarols.
De tambors d’aquesta tipologia només se’n conserven una vintena a tot Catalunya, i, d’aquests, només tres es troben actualment a la Cerdanya. N’hi ha dos a la Casa Pairal de Perpinyà i un al Museu Cerdà de Puigcerdà, a més, amb unes característiques pròpies i un molt bon estat de conservació.
Cal destacar que el préstec s’ha dut a terme sota els protocols de transport, manipulació i conservació òptims per garantir la conservació i cura de l'instrument.