L’Arxiu Comarcal de la Cerdanya acosta la recerca als estudiants de primer de batxillerat

05/11/2024
Ajuntament de Puigcerdà i Arxiu Comarcal

Durant les properes setmanes s’organitzaran unes xerrades-visites per assessorar els alumnes en els seus treballs de recerca i fer-los saber dels recursos que ofereix la institució

L’Arxiu Comarcal de la Cerdanya organitza una sèrie de xerrades-visites adreçades als alumnes de primer de batxillerat de l’IES Pere Borrell amb l’objectiu de donar a conèixer els serveis de l’Arxiu i d’acostar-los a la recerca. La primera d’aquestes visites serà aquest divendres, 8 de novembre. Les altres tres programades seran els dies 15, 29 de novembre i 13 de desembre. Aquesta iniciativa s’adreça especialment a aquests alumnes perquè són els qui entomaran, durant el curs acadèmic, el seu primer treball de recerca de batxillerat (TR). Enguany, una vuitantena d’alumnes es beneficiaran de l’activitat.

“L’objectiu és que jo els explico què vol dir fer recerca i els animo a fer el TR sobre un tema de proximitat. Coneixen l’Arxiu, coneixen els seus serveis, i ens presentem com un centre de recursos d’informació molt més enllà de la temàtica històrica”, explica la directora de l’Arxiu, Erola Simon. El fet és que la proposta és ben acollida, ja que s’ha repetit al llarg dels anys a petició del professorat del centre educatiu. Val a dir que la iniciativa va sorgir fa temps. L’Arxiu ofereix aquestes xerrades-visites des del 2016 i forma part de les activitats didàctiques que la institució té programades durant l’any com ara l’assessorament en treballs de recerca, crèdits de síntesi i estudis d’àmbit universitari.

Simon recorda que l'Arxiu Comarcal de la Cerdanya està especialitzat en la recerca d’àmbit comarcal i supracomarcal de temàtiques molt diverses. “Amb aquestes xerrades pretenem que els alumnes aprenguin a plantejar adequadament un treball de recerca i que entenguin la importància d’aportar coneixement nou amb el seu treball”, diu Simon.

Amb la visita se’ls dona a conèixer l’Arxiu, els seus responsables i els recursos d’informació que pot oferir a través dels seus fons, com ara serveis de referència, bibliografia, documentació, etcètera.

“Però, també, intentem motivar els alumnes a la realització de treballs originals i sobretot fomentar les recerques d’àmbit cerdà. Els assessorem i els orientem, si convé”, afirma Simon que afegeix “més enllà del treball de recerca, hi ha l’aproximació d’aquests serveis a uns futurs investigadors, potser. Pensa que hi ha molta gent adulta que no sap, ja no tan sols què s’hi fa a l’Arxiu sinó que desconeix l’existència de la institució. Amb aquestes xerrades-visites, podem dir que hi haurà una generació que sabrà de l’Arxiu i de les seves possibilitats”. De fet, el resultat és positiu, ja que alguns d’aquests alumnes que fan aquesta primera visita al servei es converteixen, posteriorment, en usuaris.